2008/08/27

Ett poesitips

Olivia Bergdahl är en grym estradpoet. Hon vann till och med SM i estradpoesi förra året! På scenen var hon typ enda tjejen och dessutom tio år yngre än de flesta. Men Olivia är såklart en rutinerad artonåring, hon har skrivit och uppträtt i flera år.

Jag och Olivia var inbjudna att snacka ungas engagemang förra hösten på en konferens. Sen dess har jag tänkt att hon är spännande att bjuda in någon gång för att uppträda. Så, ett tips!

Här kan du se henne eller läsa hennes texter om att växa upp, vara arg, feminist, kåt, engagerad, lycklig.

De dumma djävlarna

de fyller sina kroppar med mening
de dumma djävlarna
jag fyller min kropp med ensamhet
kommer undan
jag sällar mig till ledet av lik
lätta skuggor hänger tunga över världen
jag lägger mig i fosterställning
lika obstinat
som en misslyckad abort
liten och blodig
men alltjämt vid liv

Inga kommentarer: