2009/05/28

Jag vet inte, jag orkar inte, politiker är skit

Aftonbladet har frågat sina läsare på nätet om de ska rösta i Europaparlamentsvalet och vad de har för skäl att inte rösta. Kan tyckas märkligt att fokusera på skälen varför vissa inte vill gå och rösta när en majoritet i deras undersökning säger att de faktiskt ska rösta. Jag håller med Ella om att Aftonbladet tycks ha bestämt sig för att ingen bryr sig.

Well, jag kunde ändå inte hålla mig från att kommentera de listade skälen varför man säger sig inte gå och rösta:

Det är krångligt (1.9 %)
Du röstar på precis samma sätt som i ett allmänt val, ta med röstkort och ID till din vallokal. På val.se kan du läsa mer om var och hur du röstar.

Min röst betyder inget (3.5 %)
Om du inte röstar så ger du din röst till någon annan och låter deras åsikter bestämma i beslut som påverkar dig. Varje röst gör skillnad i ett val, särskilt om valdeltagandet är lågt.

Jag orkar inte läsa på (7.9 %)
Du behöver inte vara påläst för att ta ställning, att rösta är inget läxförhör. Rösta på det som känns rätt för dig idag. Du kan alltid välja att rösta blankt.

Jag vet inte vad de gör i EU-parlamentet (8.7 %)
I broschyren Europavalet på 5 minuter får du snabbt koll på Europaparlamentet. Europaparlamentets informationskontor i Sverige vet vilka beslut som fattats, hur de svenska ledamöterna röstat och aktuella frågor i parlamentet.

Bryssel är så långt borta (0.6 %)
Ja, men besluten som fattas i Europaparlamentet påverkar i din vardag. Några exempel är kemikalienivån i leksaker, maxkostnad för mobilsamtal, riktlinjer för arbetstider och EU:s klimatpaket.

Det är ändå riksdagen som bestämmer (1.9 %)
När IPRED skulle bli svensk lag i Riksdagen upplevde många att det var försent att påverka innehållet, då beslutet redan fattats på EU-nivå. I din kommun påverkas idag sex av tio beslut av vad som beslutats i EU.

Jag bryr mig inte (4.9 %)
De närmsta fem åren kommer du leva med konsekvenserna av de beslut som fattas i Europaparlamentet. Beslut som kan handla om hur mycket koldioxid du ska behöva andas på Stockholms gator, om att alla bloggare ska registreras eller din möjlighet till sjukvård i andra länder i EU.

Jag är ledig på valdagen (0.3 %)
Om du är på landet eller bortrest går det att förtidsrösta redan idag och tom 7 juni. SMS:a "eu val" till 725 00 så får du veta var du kan rösta i närheten, eller kolla här.

Jag har inte fått information (4.0 %)
Generell information inför valet hittar du på Europaparlamentets svenska sida. Läs mer om vad de olika partierna driver för frågor på varje partis hemsida. Du kan också se partiernas toppkandidater hos svt på youtube.

Jag är emot EU (14.1 %)
Det finns flera kandidater som ställer upp till Europaparlamentet som är emot EU. Att inte rösta gör ingen skillnad för om Sverige är med i EU eller inte. Däremot riskerar du att andra röstar in kandidater som inte delar dina åsikter i de frågor som Europaparlamentet beslutar om.

Politikerna är skit (13.3 %)
Oavsett om du röstar eller inte kommer 18 svenska ledamöter att väljas att representera dig. Istället för att låta någon annan bestämma vilka som ska till Bryssel så kan du se till att rösta på det parti eller den politiker som du tycker är minst skit.

Det är ingen skillnad på kandidaterna (3.0 %)
I Europaparlamentet är 7 av tio män och genomsnittsåldern är 55 år. Om vi ska få ett fräschare EU krävs det att du uttrycker dina åsikter med röstsedeln. Du behöver inte kryssa en kandidat, det går bra att lägga din röst på det parti som du tycker ligger närmast dina åsikter.

Har inget – jag tänker rösta (36.1 %)
Toppen, för att inte glömma kan du få en sms-påminnelse. Se till att, med hjälp av de här argumenten, få med dig en person till som inte tidigare röstat!

Under den första veckan som förtidsröstningen varit öppen har 185 000 lagt sin röst. Jag gjorde det idag på Europahuset, tillsammans med bland annat Margot Wallström, Thomas Di Leva, Eva-Lis Sirén från Lärarförbundet, Leo Razzak från Fryshuset och Åsa Regnér från RFSU.I dag började för övrigt Sveriges mest trafikerade sajt uppmana sina besökare att rösta Europaparlamentsvalet och tala om varför, på sidan Vote or die.

Inga kommentarer: