2007/07/27

Kött är rätt rått

Jag gillar nyfikna människor som reflekterar över vardagens mysterier. Ni vet sådana som undrar över det som framstår som självklart. Människor som tänker varför köpte jag just en rosa regnjacka till min dotter?, eller
vem tusan har sytt min nya gympadoja?,
eller
hur fasen kom allt dun in i min vinterjacka?, eller
varför blir ekologiska bananer bruna snabbare än de vanliga?,
eller något så enkelt som varför äter jag det jag äter och hur hamnade det på min tallrik?

Rutinen att äta och behovet av mat är något som människor delar världen över. De flesta reflekterar inte särskilt över mat. Att äta är så alldagligt att vi inte tänker på hur kontroversiellt det egentligen är vad vi äter och hur vi äter.

För vissa är mat bara mat. Föda som intas tre gånger om dagen, gärna i sällskap med andra. Därför är det lätt att glömma att val av mat ofta kan vara ett uttryck för politik och religion, hälsa och sjukdom, njutning och destruktivitet, samvaro och ångest.

För mig är mat lite av varje. Det är förknippat med njutning och samvaro, för att jag gillar att träffa vänner över en middag eller på ett fik. Det är förknippat med sjukdom, för om jag äter gluten pajar min kropp. Det är också politik. Brist på mat och vatten skapar krig och konflikter. Människor dör, tvångsförflyttas och hålls i fattigdom till följd av sättet vi producerar mat på. Jag vill kunna ta ställning till vad jag äter utifrån information om vart och hur det har producerats.

Jag har varit vegetarian i 10 år. Inte direkt för att jag tycker synd om djuren. Jag bara valde att bli det. Om du pressar mig på en anledning så brukar jag ta den om att vår överkonsumtion och överproduktion av kött är ett självmordsprojekt i termer av resursförbrukning. FAO släppte en rapport 2006 (pdf) som argumenterar för köttindustrins negativa påverkan på miljö och människor. Det spelar inte så stor roll för mig. Jag har gjort mitt val utifrån en övertygelse och håller kvar vid den tills motsatsen är bevisad (och jag blir sugen på kött).

Det är, precis som Eric Marcus från vegan.nu påpekar, viktigt att granska miljöargument mot köttindustrin lika hårt som miljöargument för köttindustrin. Det är viktigt med fakta. Men det fråntar inte människor ansvaret att göra ett eget val. Jag behöver för min egen skull ingen forskare för att motivera mitt. Jag tycker det är barockt att se köttkonsumtion som en självklarhet. Men jag respekterar de som tycker annorlunda och lyssnar gärna på deras argument om köttindustrins positiva inverkan på människa och miljö.

I Svd:s artikel idag om köttindustrins klimatpåverkan står att köttkonsumtionen har ökat i Sverige från 27 kilo per person 1990 till 43 kilo per person 2005. Samtidigt visar Ungdomsbarometern att färre unga äter kött idag än för 20 år sedan.

De flesta jag känner har varken valt att äta kött eller att låta bli. De äter kött bara för att de gör det. Ospännande tycker jag. Men visst, det finns många val att göra i livet. Och det är alltid enklast att låta bli.

1 kommentar:

Björn Fridén sa...

Att man har missat en såhär bra blogg asså. Hur har detta gått till månne?