2008/08/28

Fritt fram för fördomar

  • Skriva på en namninsamling
  • Bära märken/symboler
  • Delta i bojkott/köpstrejk,
  • Delta i lagliga demonstrationer,
  • Delta i olagliga demonstrationer,
  • Måla politiska slagord på allmän plats,
  • Ockupera byggnader,
  • Skada andras/allmän egendom i protest
Detta är de indikatorer Ungdomsstyrelsen valt för att mäta ungas deltagande i politiska aktiviteter i sin enkätundersökning. Ska man skratta eller gråta?

Visst finns det mycket fördomar om ungas engagemang, men måste de verkligen reproduceras av den myndighet med ansvar att följa upp ungdomspolitiken undrar jag.

Några förslag från mig till nästa års enkät för att mäta deltagande i politiska aktiviteter:
  • Deltagit i kampanj på internet, upprop via epost
  • Medvetet köpt viss produkt av politiskt, miljömässigt eller etiskt skäl
  • Stödhandlat
  • Deltagit i aktionsgrupp, rörelse, organisationsaktivitet
  • Deltagit i politiskt möte
  • Kontaktat eller medverkat i press, radio eller tv
  • Kontaktat tjänsteman på myndighet eller juridisk instans
  • Kontaktat politiker
  • Ekonomiskt stött ideell verksamhet
  • Samlat in pengar

6 kommentarer:

Nina sa...

Sorgligt! =(

Finns resultatet av den enkäten att läsa någonstans, eller ligger den på insamlingsstadiet fortfarande?

Wilhelm Raab sa...

jepp, sorgligt, men oerhört tacksamt måste jag säga. Ta tillfället i akt att försöka få in lite insändare, inget är så bra som när det kan bli så här konkret!

Anonym sa...

Hanna,

Mycket bra poänger du lyfter fram och förslag på andra indikatorer. Jag ansar att även bloggandet borde man kunna lyfta som en påverkansform och en politisk aktivitet, särskilt som resultatet baseras på enkätundersökningar. Frågan jag ställer mig är om de över 25 år skulle nöja sig med att deras politiska aktiviteter definierades och mättes så snävt om de själva var föremål för en undersökning?

Och varför skilja dessa så kallade "politiska aktiviteter" från deltagande i allmänna val och i partipolitiska organisationer? Vad är definitionen i så fall av politiska aktiviteter? Bara det faktum att alla former av andra organisationer, Röda korsets ungdomsförbund, Amnesty, studentkåren osv, bara helt utelämnas med denna typ av föreställning är väldigt förvånande.

Särskilt förvånande är det eftersom Ungdomsstyrelsen är den myndighet som ger pengar till dessa typer av projekt och organisationer. De om någon borde väl ha en mer verklighetsförankrad bild av dagens Sverige och ungas engagemang.

Anonym sa...

Men de måste väl ändå ha fler indikationer än så?

Eva Cooper sa...

Helt galet. Snacka om snäv bild av engagemang.

Sedan Martina, jag kan svara dig på en gång.Jag är över 25 år och jag nöjer mig inte med de parametrarna!

Hanna sa...

Ja det är rätt galet.

Indikatorerna är de enda som återges på sidan 77 i Ungdomsstyrelsens rapport Ung idag 2008, som finns på länken i förra blogginlägget.

Forksaren Erik Amnå skriver i Jourhavande medborgare på s 51 att vanligaste formerna av engagemang är en kombination av att samla in namn, delta i internetkampanj och bojkotta. Därefter kommer ekonomiskt stöd till organisationer.

Som man frågar får man svar.