2008/08/29

Mer kunskap om ungas organisering

Vi saknar ofta mer omfattande analyser av ungdomsorganisationernas roll i de undersökningar och rapporter som Ungdomsstyrelsen presenterar. Analyser som dels skulle kunna stärka organsiationernas roll i samhället, men också möjliggöra en utveckling av organisationerna som svarar mot samhällets utveckling.

Efter lunch ska jag träffa Anders Kassman och Lasse Svedberg vid Ersta Sköndals högskola. De är två av tjugo forskare på en enhet med fokus på det civila samhället. Just Anders och Lasse har kollat lite på deltagande i civila samhället, ungas organisering och utvärderat en del projekt som Lugna gatan och för Ungdomsstyrelsen.

LSU ska vara en resurs för medlemsorganisationerna genom att vara ett centrum för kunskap om ungas organisering. Därför vill jag kolla med dem hur vi kan knyta deras kunskap närmre LSU:s medlemsorganisationer. En gemensam utbildning? En forskarantologi? Hur kan vi få forskarnas uppmärksamhet på utmaningar för ungdomsorganisationer, exempelvis vad gäller medlemskap, finansiering, rekrytering?

Därför är det också kul att LSU utan att veta om det varit forskningsreferens. Så här skrev Lasse Svedberg till mig:

Ytterligare en lite lustig sak som jag bara skulle vilja tillägga är att jag själv och min historikerkollega Lars Trägårdh skrev ett kapitel i en nyutgiven bok från Ungdomsstyrelsen som heter "Fokus 07" och där vi refererar till just Er i slutet på kapitlet (se tex fotnot 60, boken finns för övrigt att ladda ner från nätet) som Du möjligen kan ha någon glädje/nytta av.

Inga kommentarer: