2008/09/30

Åsikter om Föreningsfostran och tävlingsfostran

LSU – Sveriges ungdomsorganisationer avger härmed remissvar på idrottstödsutredningen, SOU: 2008:59 Föreningsfostran och tävlingsfostran.

Vi lämnar nedan ett antal kommentarer till de delar av utredningen som har bäring även på barn-ungdomsorganisationernas villkor. Vi kommenterar däremot inte genomgående de förslag som lyfts fram i utredningen.

Inledningsvis vill vi betona att det är olyckligt att de olika system som idag finns för stöd för barn- och ungdomsverksamhet är så olika. Det kan tyckas som att verksamhetens art i de olika systemen motiverar att statens bidrag utformas olika. En sådan påtaglig olikhet kräver en tydliggjord politisk motivering till dessa stora skillnader. Vi anser inte att några sådana motiv har presenterats av riksdag och regering.

Det är ur vårt perspektiv angeläget att staten i större utsträckning än i dag verkar för gemensamma system och värderingar av ideell barn och ungdomsverksamhet, oavsett om det är idrott eller annan verksamhet. Värdet för samhället är rimligen likvärdiga oavsett vilka aktivteter som genomförs, så länge det sker i demokratisk anda inom föreningar. Vidare konstaterar vi att regleringen av organisationsstödet till ungdomsorganisationerna är mer omfattande än vad som är fallet för idrotten.

Ungdomsorganisationerna delar idrottens beroende av Svenska Spel. Utredningens förslag om ett spelbidrag vars nivå fastställs av Riksdagen är intressant och bör prövas också för andra ungdomsorganisationer.

1994 gjordes en ansats av den dåvarande regeringen att överföra dåvarande Tipstjänst till idrotten och barn- och ungdomsorganisationerna. En statlig medlare tillsattes som förde löpande dialog med Riksidrottsförbundet och Landsrådet för Sveriges Ungdomsorganisationer. Detta avbröts då det blev ett regeringsskifte.

LSU vill dock framhålla att staten bör utreda förutsättningar och konsekvenser av att föra över AB Svenska Spel till idrotts- och barn- och ungdomsorganisationerna och andra former för att upprätthålla en reglerad spelmarknad som bidrar till samhällsnyttiga ändamål.

LSU delar utredningens analys om fördelar och nackdelar kring den korporativa modellen i bidragsfördelningen. LSU menar, givet förhållandet att stödet till idrottsverksamhet sker i en korporativ modell, att det är rimligt att pröva om det ska införas också i övriga bidragsordningar till stöd för barn- och ungdomsverksamhet.

LSU menar att om vinstdelningssystemet av medlen från Svenska Spel ska ersättas med ett i förväg fastställt spelbidrag bör detta inte göras utan en stark och nära koordinering med de regelverk som gäller för övriga barn- och ungdomsorganisationers medel från Svenska Spel. LSU menar med detta att det bör finnas ett sammanhållet regelverk för Svenska Spels stöd till barn- och ungdomsverksamhet som ska gälla för såväl fördelningen till såväl idrottsrörelse som annan barn- och ungdomsverksamhet.

Stockholm 29 september 2008
Richard Bengtsson
Generalsekreterare LSU - Sveriges ungdomsorganisationer

Inga kommentarer: