2008/09/21

Theresia leder Sveriges ungdomsråd

Ordförandeporträtt # 11

Jag heter
Theresia Silander Hagström, från Sveriges Ungdomsråd

Sveriges Ungdomsråd stöttar lokala inflytandeforum så kallade ungdomsråd på kommun, stad och stadsdelsnivå. Alla ungdomsråd bedriver politiskt påverkansarbete. Syftet är alltid att skapa en bättre miljö och öka inflytandet för unga i sin kommun, stad eller stadsdel. Metoderna för att nå målet kan se olika ut. Ungdomsråd kan till exempel driva frågor genom att skapa mötesplatser och anordna evenemang eller genom att fungera som remissinstans i kommunen. Ungdomsråd är en möjlighet för unga att få verkligt inflytande i beslut som fattas

Hur blev du engagerad i Sveriges ungdomsråd?
Jag gick i skolan och hade massor av åsikter och idéer men det kändes inte som om jag hade något forum att uttrycka dem i eller någon som lyssnade på mig. En dag kom några från det lokala ungdomsrådet till min skola och berättade om sig själva och vad man kunde göra i ungdomsrådet. Jag blev intresserad på en gång och gick med!

Jag är mest stolt över att jag genom mitt engagemang lärt mig att förverkliga mina idéer. Ser jag ett problem i samhället eller upptäcker ett problem jag vill arbeta kring har jag verktyg, känner jag andra som har verktygen jag inte har, men framförallt har jag modet att arbeta för att förverkliga idéen.

Jag vill ge politikerna rådet att lyssna och ta med unga i processen innan, under och efter ett beslut tas för att stärka processen och få ett bättre resultat.

Foto: Ahmad Kadhem

1 kommentar:

Anonym sa...

Bästa tjejen någonsin!