2009/04/22

Unga saknar klocka, fast telefon och morgontidning

Föreläsaren William Easton, chef Tensta Konsthall fd rektor för Berghs, målade upp bilden av ungas medievanor på en föreläsning på Berghs häromveckan:
  • Will never read a newspaper but attracted to some magazines
  • Will never own a land-line phone (and maybe not a watch)
  • Will not watch television on someone else’s schedule much longer
  • Trust unknown peers more than experts
  • For first time willing (2005) to pay for digital content. Never before.
  • Little interest in the source of information,
  • Community at the center of Internet experience
  • Think not interested in advertising or affected by brand, but wrong.
  • Everything will move to mobile
  • Television dominates less than any generation before
  • Want to move content freely from platform to platform with no restrictions
  • Want to be heard (user generated)
  • Use IM. Think e-mail is for their parents
Något stereotypt beskrivet möjligen, men nog finns det en hel del där ute som känner igen sig. Och sannolikt är många av dem födda efter 1985. Majoriteten av Sveriges befolkning är född före 1985, vilket kanske kan förklara sån här statistik.

Jag är för gammal för att vara ung, det är ingen värdering det är bara ett konstaterande. Ung är man tills man är 25 år i Sverige enligt riksdagens definition. Och ska man betraktas eller behandlas som ung efter det då vill jag baske mig ha rätt till bussrabatt, tågrabatt och statsbidrag.

MEN jag har faktiskt ingen armbandsklocka, ingen fast telefon och har inte kollat i en TV-tablå på flera år.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad trött man blir på sånna där generaliserade åsikter.

Men jag är kanske inte ung då, med min morgontidning, klocka och fasta telefon (dock IP-telefoni!)?