2009/12/16

Jag och Ann Marie från Västerdass

Fick det här meddelandet av min far häromdagen. Västerhus ligger i Ångermanland och nog är världen rätt liten.

"Gick in på Wikipedia för att läsa om LSU. Lade där märke till att den första generalsekreterare som nämns är Ann Marie Sundbom som hade tjänsten i mitten av 60-talet. Då bör hon var varit i samma ålder som du.

Ann Marie Sundboms föräldrar bodde grannar med mina föräldrar i Västerhus (där de ju bodde mellan typ 1945-56). Deras hus låg nedanför konsumbutiken. Maja och Olle Sundbom och var goda vänner till mina föräldrar och mamma följde med stolthet både Ann Maries och hennes bror Kjells karriärrer. Det var ju fantastiskt på den tiden att de båda från denna lilla by tog studentexamen. Ann Marie (s) gjorde karriär i Stadshuset och var en tid engagerad i u-landsarbete, vill jag minnas. Möjligen var hon ambassadör. Jag undrar om inte Olle Sundbom på den tiden var engagerad i kooperationen.

Kjell dog häromåret, var ingenjör och arbetade på Philips. Jag tror att Ann Marie lever fortfarande. Litet av en ödets nyck att det ni har gemensamt förutom LSU är kopplingen till mina föräldrar och byn Västerhus - eller Västerdass som mormor brukade kalla byn med ett skratt. "Att gå på huset" var ett dialektalt uttryck för att gå på toa."

Inga kommentarer: