I styrelsen har arbetet med påverkansstrategier kommit igång. Vi har bestämt att fokusera på fyra intressepolitikområden.Strategierna ska ge oss framförhållning och tydligare koordinering i Sveriges ungdoms- organsiationers påverkansarbete.
- Villkor för ungas organisering
- Öppenhet och tillgänglighet
- Ungdomsorganisationers roll i svenskt bistånd/utvecklingspolitik
- Inflytande, delaktighet och makt - Europa
Kommunikation
Därutöver har LSU börjat ta fram en kommunikationsstrategi. Ett arbete som leds av Cecilia, vår nya kommunikationsansvarige. LSU vill i den inkludera alltifrån grafisk profil, språk, press, webb, medlemsorg- anisationer och tryckt material. Redan innan Cecilia börjat under årets första veckor släppte LSU fler pressmeddelanden än på hela förra året.
Inspiration
Jag har också tagit mig tid att lära känna flera medlemsorganisationer genom att helt fräckt bjuda in mig till styrelsemöten eller bjuda ut ordföranden på en kaffe. Inte helt oväntat är det banne mig bland det mest inspirerande jag vet. Jag har såklart också hängt med mina kollegor i styrelsen och på kansliet, träffat samarbetspartners och ”andra viktiga personer”. Den nya termen ”mötesfria dagar” har nyligen införts i mitt vokabulär.
Framtiden
Sedan 2005 har LSU antagit ett nytt syfte, antagit ett sprillans nytt politiskt program, ändrat i organisationen för att kunna leva upp till detta samt sanerat vår ekonomi. Bordet är dukat, brukar det ju heta.
Det vi står inför nu i LSU är inte en förändringsprocess, men en utvecklingsprocess. Hur ska LSU fortsätta att utvecklas enligt syftet för att bli bättre på det vi vill vara? Utifrån vårt syfte och vårt program, vad vill vi att andra aktörers bild av LSU ska vara om tre år? När vi ska åka på utvecklingsstigen behöver vi en juste vägkarta och kompass, därför har styrelsen beslutat att under året ta fram en treårsstrategi för LSU. För framgång i processen behövs olika samhällsaktörers, medlemsorganisationers, kansliets och utskottens inspel.
1 kommentar:
Bra så.
Skicka en kommentar