2008/08/20

Bukowski eller Bukowski?

Har du varit på den där Bukowskifesten än? Frågade min vän igårkväll. Jag såg ut som ett frågetecken i tre sekunder. Jag har inte varit bjuden på någon arty litteraturfest vad jag vet. Då kom jag på att hon menar den mottagning jag ska gå på idag, på Bukowskis.

Jag sitter i styrelsen för Föreningen svenskar i världen. En förening som verkar för svenskar bosatta utomlands intressen och möjligheter att mötas. Mitt lilla självpåtagna mission är att ändra definitionen av utlandssvenskar, så att det även omfattar unga somtillfälligt är bosatta utomlands för studier eller jobb, och att svenskar med dubbla medborgarskap som till exempel återvänt till Libanon eller Bosnien också representeras. Inte bara sk "skatteflyktiga pensionärer".

Eftersom mina ledamotskollegor under året varit Salvatore Grimaldi och Jonas af Jochnick är det sannolikt hit vi ska i eftermiddag. Men jag hade bara den här killen i huvudet. Och jag föredrar faktiskt honom:

kaos är guden
tokenskap är guden

oavbruten levande frid är
oavbruten levande död.

vånda kan döda
vånda kan bistå livet
men obruten frid är alltid skrämmande
obruten frid är det värsta
gå där
stå där och prata,
skenbart finnas till.

glöm inte de slitna
trottoarerna,
hororna,
bedrägeriet,
masken i äpplet,
barerna, fängelserna,
de älskandes självmord.

här i Amerika
har vi råslaktat en president och hans bror
och svarta medborgares ledare.
en annan president fick avgå i skam.

människor som tror på politiken
påminner om människor som tror på en enväldig gud:
de drar sina andetag genom
knycklade sugrör.

någon enväldig gud finns inte
politik finns inte
fred finns inte
kärlek finns inte
det finns ingen kontrollstation
det finns ingen plan

håll dig undan den enväldige guden
förbli rubbad

smyg
förbi.

(Omhulda mörkret av Charles Bukowski)

Inga kommentarer: