2008/09/26

Maria leder Grön ungdom

Ordförandeporträtt #13

Jag heter
Maria Ferm och är språkrör för Grön Ungdom.

Grön Ungdom är Miljöpartiet de Grönas ungdomsförbund och en organisation där unga är engagerade i grön politik. Genom Grön Ungdom påverkar unga människor Miljöpartiet de Gröna. Vi gröna har inte särskilt långt mellan ungdomsförbund och moderparti och det är därför kul och enkelt för unga att påverka på riktigt. Vår organisation ger unga redskap att förändra och påverka.

Grön Ungdoms lokalavdelningar är på många sätt det som bygger upp förbundet. Lokalavdelningarna samlar medlemmar lokalt för att tillsammans arbeta för grön politik och en bättre värld. De står på så sätt för en stor del av den totala aktiviteten i förbundet. Lokalavdelningar kan anordna aktioner, diskussionskvällar, kurser och mycket annat.

Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna för vad som är möjligt för en lokalavdelning att genomföra. Grön Ungdoms lokalavdelningar fungerar inte bara som en självständig organisatorisk del av Grön Ungdom, utan även väldigt ofta som social enhet och kanske som en aktivistgrupp.

Varför blev/är du engagerad i Grön ungdom?
Jag växte upp i en moderatdominerad kommun i södra Sverige som heter Vellinge. Det är en av Sveriges rikaste kommuner och en av de få kommuner i landet som vägrar ta emot flyktingar.

Den osolidariska miljö jag växte upp i, i kombination med vetskapen om att klimatförändringarna är den största utmaningen mänskligheten stått inför - och att något måste göras NU - gjorde att jag såg Grön Ungdom som det självklara valet. Grön ideologi, där solidaritet med världens alla folk, med djur, natur och det ekologiska systemet och med kommande generationer, är grunden för min vilja att engagera mig.

Roligaste minnet från sommaren är…Europride i Stockholm var utan tvekan sommarens höjdpunkt. Slippa heteronormen för en vecka, gå på hatbrottskonferens som vi gröna anordnade, RFSL Ungdoms maskeradfest och avsluta med Pride-paraden (med turisttåg och gröna queerleaders).

Den grymmaste personen jag vet är…Anders Wallner är den grymmaste personen jag vet. 25-årig grön HBTQ-aktivist som jobbar som språkrörssekreterare åt Maria Wetterstrand och sitter i styrelsen för Stockholm Pride. Anders är sjukt grym på karaoke, och lika narcissistisk som jag. Dessutom gav han mig en High School Musical-dansmatta i födelsedagspresent.

På söndagmorgon brukar jag…Ha möte/åka tåg/äta hotellfrukost med min hotellfrukostklubb. Oavsett vilken aktivitet som genomförs så genomförs den med väldigt mycket kaffe.

Jag är mest stolt över att alltid sätta upp mål och sedan klara av dem. Att alltid tro på mig själv, och få rätt. Att hela tiden arbeta för att bli bättre, men samtidigt tycka att jag är fullkomligt bäst under tiden. Jag är stolt över att ha tagit mig ur ett drogberoende, och blivit politiskt engagerad. Jag är stolt över att ha gått från att ha panikångest till att tala på flyktingdemonstration framför 50 nazister. Jag är stolt över att ha gått från deprimerad till fullständigt genomlycklig.

Vilket råd vill du ge och till vem?
Jag skulle vilja uppmana alla unga människor att tro på sig själva och på att det går att förändra världen. Det gör det, även om man får ta det ett steg i taget.

Inga kommentarer: