2008/09/03

Ola leder Ungdom mot rasism

Ordförandeporträtt #3

Jag heter
Ola Karlman och är ordförande för riksorganisationen Ungdom Mot Rasism (UMR), en av LSU’s medlemsorganisationer.

Ungdom Mot Rasism är en organisation som
sedan starten 1996 aktivt varit en motpol där rasismens ansikte visat sig. Vi vill fungera som ett nätverk för ungdomar som själva tagit ställning mot rasism och mot främlingsfientlighet, samt vara ett stöd för desamma. Verktyget vi använder är kunskap – genom utbildning och kunskapsspridning så når vi den förändring som är nödvändig för samhället idag. Med 3000 medlemmar är vi en stark röst i det antirasistiska arbetet.

Jag har varit engagerad i flertalet organisationer med till slut blev det Ungdom Mot Rasism som blev mitt hjärtas fröjd. Anledningen är nog enkel – UMR är unikt på så vis att organisationen förenar så många människor med så olika förutsättningar och möjligheter. Tack vare att vi är en partipolitiskt och religiöst obunden organisation, öppen för alla som vill ta ställning mot ett stort samhällsproblem, så inbjuder det till stora kulturmöten där dialog är den främsta arbetsmetoden. Ungdom Mot Rasism har stor potential i sin ideologi, därför föll det rätt naturligt att det blev den organisationen som upptar större delen av mitt liv.

Det roligaste minnet från sommaren 2008 är utan tvekan min romantiska tripp till Paris. Det kan låta kliché, men känslan man får utav kärlekens stad sitter i och ger en hopp om att en värld utan hat finns. Dessutom var promenaderna längs Seine, intill stora gallerior, under höga torn och historiska byggnader, i sig en upplevelse som alla människor borde få uppleva någon gång i livet. En bock i mitt livs kalender, intill uppdrag: Paris, och 2008 är färdigt för att bli 2009.

1 kommentar:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.