I LSU vill vi känna våra medlemsorganisationer väl, veta om deras behov och utmaningar, samt undersöka hur de uppfattar LSU och kontakten med oss. Därför ringer vi årligen företrädare för varje organisation som får berätta om sin upplevelse.
Resultatet för i år har precis sammanställts. 52 av 80 medlemsorganisationer har i år svarat, bortfallet är relativt jämt fördelat över olika typer av organisationer. Så här summeras resultatet och aktuella åtgärder i år för att möta behovet:
Fem slutsatser av rundringningen:
Medlemsorganisationernas bild av LSU är mycket positiv
Bland medlemsorganisationernas svar är en överväldigande majoritet av dem positiva. När de svarande får associera fritt är 5 av 119 associationer negativa. Bland svaren framkommer genomgående positiva omdömen om utbildningar, påverkansarbete, kommunikation, möten mm. Fyra av de negativa associationerna som framförs är att LSU blivit för "politiskt" men i övrigt finns inte något utbrett missnöje inom något specifikt område.
Många medlemsorganisationer står inför liknande utmaningar
Genomgående framgår en tydlig bild av att det är ett fåtal stora utmaningar som LSU:s medlemsorganisationer står inför. Det handlar om medlemsrekrytering, organisationsstruktur, kommunikationsfrågor och i viss mån finansiering. LSU upplevs fortfarande inte vara en naturlig partner för att angripa de frågorna men de allra flesta tror att LSU kan vara det.
Många inaktiva medlemsorganisationer saknar kunskap om LSU
I svaren utmärker sig ett 10-tal organisationer både som helt inaktiva, med dålig kunskap om LSU och få åsikter om vår verksamhet. Organisationerna är inte nödvändigtvis negativt inställda utan har helt enkelt inte någon relation till vår verksamhet. Många talar om " internt fokus" eller att ”se inåt i organisationen”.
Bristande kommunikation bakom många problem
I många frågor framkommer svar som handlar om att kommunikationen brister med LSU och framförallt inom medlemsorganisationerna själva. Det är uppenbart att detta är en utmaning på många olika plan för medlemsorganisationerna.
Det finns en stor utvecklingspotential
Det finns en stor potential i att öka engagemanget bland medlemmarna med relativt små insatser som är riktade mot organisationernas behov och med en riktad kommunikation. Särskilt handlar det om de mindre aktiva som uppger att de har internt fokus men skulle kunna använda LSU i större utsträckning. Många svarar helt enkelt att de inte har tänkt på LSU när det handlar om att möta organisationens utmaningar, att LSU skulle kunna vara en resurs eller att det av olika anledningar inte är aktuellt att engagera sig i LSU:s aktiviteter just nu.
Fem åtgärder efter rundringningen:
Satsa på medlemsfrågan
Den största gemensamma utmaningen som medlemsorganisationerna möter är frågan om medlemsantalet och medlemsrekrytering. LSU bör göra en tyngre satsning för att stötta medlemsorganisationerna i att möta denna utmaning. Sjunkande medlemsantal kan ses som en intern fråga, men då trenden är så tydlig så är detta ett område där LSU i större utsträckning kan vara en resurs.
Stöd inom kommunikation
En väldigt stor del av de strategiska utmaningarna handlar om kommunikation av olika slag – internkommunikation, extern marknadsföring och kommunikation. LSU kan även här förbättra det stöd som ges till medlemsorganisationerna för att möta dessa utmaningar. De kurser som erbjuds inom grundutbudet är en viktig del som blir återkommande. LSU bör se över ytterligare fler sätt att ge stöd till medlemsorganisationerna i denna fråga.
Följ upp mindre aktiva
LSU bör följa upp med de organisationer som är helt inaktiva för att ta reda på om de är nöjda med det förhållandet, om de har några andra förväntningar, om de föredrar någon annan form av kommunikation eller kontakt och berätta om hur de bättre kan dra nytta av LSU.
Tydligare kommunikation
I vår kommunikation kan vi bli tydligare med att uttrycka vilken målgrupp vi riktar oss till. Vi kan med fördel poängtera att lokalt och regionalt aktiva ingår i den målgrupp som LSU är en resurs för. Detta bör också framgå väldigt framträdande och högt upp i vår kommunikation, exempelvis i nyhetsbrev eller på hemsidan och mejl vid direktkontakt med organisationer för att det ska fastna och spridas.
Personlig kontakt
Vi bör upprätta en struktur för kontinuerlig personlig kommunikation med mindre aktiva medlemsorganisationer. Denna kontakt bör spridas brett på många personer inom personalen och styrelsen för att på ett samordnat sätt nå de organisationer som sällan deltar i LSU:s aktiviteter och specifikt inbjuda till aktuella aktiviteter, peka på den nyttan som andra organisationer ser, samt berätta om det generella utbud som LSU erbjuder och var de kan hitta mer information.
2009/09/29
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar