2009/12/15

Lika barn?

Ingen har rätt att kränka eller bör försvara kränkningar av människors rättigheter, inte ens en demokratiskt vald president. Det är det som ett rättighetsperspektiv betyder och det är en utgångspunkt i våra stadgar §1 (definierat i punkt 9 i vårt politiska program).

LSU har sedan Sovjetunionen föll, liksom flera av våra medlemsorganisationer, samarbetat med ungdomsorganisationer i Vitryssland för att stärka deras möjlighet att fritt organisera och engagera unga människor.

Berlusconis uttalande är ett hånfullt slag i ansiktet på det arbetet och alla unga som offrat liv, familj och sin framtid för sin tro på demokrati i Vitryssland.

Konsekvenserna av att han tycker sig ha nått gemensamt med Lukasjenko, folkets kärlek genom valsedeln, får han stå för själv.

Uppdaterad 20091216

3 kommentarer:

Sehlström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sehlström sa...

"Alltså, vad gör detta inlägg i bloggen?" är kanske en mer passande inledning? Låt mig förklara hur jag tänker.

När lämpligheten i den demokratiskt valde Berlusconi ifrågasätts i inlägget tolkar jag det som ett politiskt uttalande från LSU. Och som alla vet hör politiska uttalanden hemma i LSU med argumentet att det är ett verktyg för att kunna främja ungas möjlighet till organisering. För att reglera de politiska uttalanden finns ju LSU:s politiska program. Jag kollade i programmet med anledning av inlägget för att se varför detta uttalande hör hemma i LSU, men jag kunde inte hitta något.

Jag undrar därför helt enkelt hur du resonerar när du publicerar detta. Vart i det politiska programmet finns det stöd för detta uttalande? Eller letar jag kanske på fel ställe och det finns andra ramar för detta uttalande?

/Alexander

Sehlström sa...

Nu när du helt skrivit om inlägget är det mer klart om varför inlägget hör hemma hos LSU. Att diskutera utifrån perspektivet att kränkningar inte ska förekomma känns mer rättfärdigat än att bara tillsynes ur luften ifrågasätta lämpligheten i Italiens premiärminister. Tack Hanna!

/Alexander