2008/09/17

Eva leder Saco studentråd

Ordförandeporträtt #10

Jag heter
Eva Westerberg och är ordförande för Saco Studentråd, som är Sveriges största frivilliga studentorganisation med 100 000 medlemmar.

Vi arbetar för att framtidens akademiker ska ha en sådan schysst studietid som möjligt och för att minska glappet mellan studier och arbetsmarknad så att den kunskap och kompetens studenterna besitter kommer till användning. Vi jobbar främst med lobbyarbete mot beslutsfattare, men arbetar också för att stärka de ledare som finns inom våra fackförbund. Vi samarbetar mycket med organisationer runt om i Europa som också arbetar med utbildningsfrågor. För oss unga människor är det naturligt att se till mer än landets gränser, vi studerar och jobbar utomlands. Därför är det för oss självklart att arbeta för framtida akademiker över hela Europa.

Jag blev engagerad under studietiden, först genom mitt fackförbund DIK (Dokumentation, Information , Kultur och kommunikation) där jag gjorde en blixtkarriär och snabbt blev ordförande för de 3000 studenterna. Genom DIK stötte jag snabbt på Saco Studentråd som samlar alla studentmedlemmarna i Saco-förbunden. Det var en fantastisk värld som öppnade sig! Jag inspirerades väldigt av de människor som var aktiva, och engagerades snabbt i den mer övergripande utbildningspolitiken. Jag började med att driva jämlikhets- och mångfaldsfrågor, gick vidare till kvalitetsfrågor och valdes 2005 till vice ordförande. Sedan 1 januari 2007 är jag heltidsarvoderad ordförande och har verkligen världens roligaste uppdrag!

Den grymmaste personen jag vet är min pappa därför att han har en helt otrolig kraft och viljestyrka. Det är den som gjort att han flera gånger överlevt livshotande sjukdomar och kommer tillbaka med enormt mycket energi. Han ger mig alltid stöd och vi har fantastiska samtal om allt mellan himmel och jord. Jag är stolt över att ha en sådan stark pappa som aldrig viker sig.

På söndagmorgon brukar jag…Om jag inte är på resande fot eller har ett möte eller konferens brukar jag sova länge, ta DN till sängen och äta frukost där också. Söndagar är fantastiska dagar att ladda batterierna på.

Inga kommentarer: